De meeste websites van kleinere bedrijven zijn van een te laag niveau. En dat is zonde. Bezoek de website van een plaatselijke ondernemer en je zal al snel zien dat het niveau vaak niet vrolijk stemt. Of je nu een fysieke boekwinkel of een online coaching-bedrijf bent, het is belangrijk om een website te hebben. Het is echter nog belangrijker dat je website meer is dan een mooi visitekaartje. Je website is een zakelijk hulpmiddel. Als de website geen inkomsten genereert of klanten binnenhaalt, dan neemt de website gewoon ruimte in beslag.
Waarom kunnen veel websites beter?
Veel webdesigners zijn freelancers, wat betekent dat ze worden betaald om hun klanten tevreden te houden. Wanneer een bedrijfseigenaar bij hen komt en vraagt een website te bouwen, is het meestal de bedrijfseigenaar die uiteenzet wat ze willen. Een grote foto van hen hier, wat bedrijfsgegevens daar, een paar coole buttons en een contactformulier. Dat deze websites zelden succesvol zijn of tevreden stemmen is logisch. Ik zeg niet deze webdesigners slecht zijn, ik zeg dat ondernemers denken dat ze weten wat ze willen. Ze laten een website ontwerpen vanuit hun standpunt, niet uit dat van de bezoeker.
Dat brengt me bij dit artikel.
Voordat je een website gaat bouwen, moet je je afvragen: 'Waarom zou iemand naar mijn site komen? Waar zijn ze echt naar op zoek? '
Ze zijn niet op zoek naar een biografie over je leven. Ze zijn niet op zoek naar een 'Contact met mij formulier. Ze zijn niet op zoek naar vakjargon of tekstblokken ter grootte van landerijen. Ze zijn er omdat ze een behoefte of probleem hebben en het is jouw taak om te bewijzen dat jij degene bent die het voor hun oplost.
Wat willen klanten?
Een website is geen luxe visitekaartje. Als een klant contact met je wil opnemen, is een snelle Google-zoekopdracht voldoende. De website is ook geen etalage. Zelfs als je een online bedrijf hebt, mag het eerste dat bezoekers zien wanneer ze op je webpagina terechtkomen, best iets zonder prijzen zijn. Bewaar die voor later.
Je website moet vier specifieke doelen dienen:
Laten we ze is een voor een bekijken:
1. Laat duidelijk zien wie je bent en wat je doet
Zonder een scriptie te schrijven of je toevlucht te nemen tot jargon, kun je in één zin beschrijven wat je doet? Het hoeft niet mooi te klinken, het moet gewoon duidelijk zijn. Een handige tip is om jouw klanten te vragen wat je doet. Zij zijn degenen die je hebben betaald om hun problemen op te lossen.
Hou het kort en simpel.
"Het maken van je eigen online cursus hoeft niet moeilijk te zijn"
"Ik zorg dat je tuin er gezond en mooi uitziet”
“Traditioneel ijs op zijn best”
Dit zijn allemaal voorbeelden van echte bedrijven. Merk op hoe helder en eenvoudig ze allemaal zijn. De ene is een website om online cursusmakers te helpen, de andere helpt mensen die worstelen met het bijhouden van hun tuin, en de derde is een traditionele ijssalon.
Besteed wat tijd aan het maken van jouw zin.
2 Help bezoekers zelf hun problemen/behoeften te identificeren
Zoek een manier om jouw oplossingen te beschrijven alsof je rechtstreeks met je ideale klant spreekt. Verveel je bezoekers niet met het herhalen van hun problemen of behoefte, die kennen ze echt zelf wel. Beter verzin je een manier om jouw ideale klant aan te spreken. De wijze waarop jij je content formuleert en vormgeeft zal jouw ideale klant moeten aanspreken.
Stel: je verkoopt een workshop creativiteit.
Je voegt vormgeving en een beschrijving van je activiteit toe op je webpagina die creatief, humoristisch en lichthartig is van toon .
Waarom doe je dat?
Omdat je alleen cursisten wil die houden van humor en op zoek zijn naar een creative impuls. Als een stijve Klaas de beschrijving leest zal die je stijl niet leuk vinden. Als hij ook niet op zoek is naar creativiteit dan ben je Klaas liever kwijt dan rijk. Mocht daarin tegen een persoon op de webpagina komen die de vormgeving en beschrijving grappig vindt en ook behoefte heeft aan een creative impuls, dan heeft je webpagina zijn werk gedaan.
3. Geef bezoekers snel oplossingen voor hun problemen/behoeften
Het volgende dat de webpagina zou moeten bewerkstelligen is dat de bezoeker zijn e-mail adres kan achterlaten in ruil voor een kleine gift. Wel bekend als als zogenaamde Freebie. Vaak een stukje kennis verpakt als e-book of pdf. Maar het kan ook prima een eerste bon zijn voor een gratis ijsje. Als je de bezoekers meer opties geeft dan leer je ook meer over hun behoefte en kan je ze beter indelen. Je kan bijv. een gratis proef ijsje aanbieden. Korting geven op een familie verpakking ijs of korting op een workshop ijs maken. Dit is tegelijkertijd een subtiele manier om te laten zien wat je kan bieden.
4. Bied informatie / producten / diensten met een hogere waarde aan
De website moet vertrouwen winnen, moet jouw expertise communiceren, moet bij jouw stijl passen en moet bezoekers op weg helpen. Het is geen reclamebord. Plaats daarom je waardevolle producten en diensten op een ander deel van de site. Het doel is dat bezoekers, de juiste bezoekers, de eerste stap zetten. Zodra ze dat hebben gedaan, kan je het verkoop proces starten.