DBB file-manager: Bestanden handig organiseren en beschikbaar stellen.

25 jun, 2020 - Door Redactie - (293)

Bestanden handig organiseren en beschikbaar stellen voor alle gewenste taken met de DBB file-manager.

Goede organisatie is het halve werk

Een belangrijk onderdeel van elk CMS is een file manager. Te vaak worden er simpelweg directories aangemaakt die worden volgestouwd met files en bestanden. zelfs bij kleine websites waar dat geen probleem lijkt kan het dat na verloop van tijd wel worden. Bestanden die zonder controle en optimalisatie kunnen worden geplaatst in een website is vragen om problemen. zonder verder in detail te treden zijn zaken als het verloren gaan van files of het langzaam worden van de website nog de kleinste van de potentiële gevaren.

Met de file manager van DBB kunnen opslagplaatsen worden gedefinieerd. Binnen deze opslagplaatsen worden de bestanden behandeld naar ingestelde regels. Denk hierbij aan voorwaarden als bestandstype, minimale bestandsgrootte, verplichte afmeting e.d. Zo kunnen de bestanden worden gemanaged op waar en hoe deze worden opgeslagen.

Wie, wat en waar?
Naast waar en wat, kan men ook bepalen wie er toegang heeft tot de bestanden. Ontsluiting van bestanden is alleen mogelijk voor toegewezen klanten en/of gebruikers. Denk hierbij aan bestanden alleen voor bestuursleden, facturen voor alleen de betreffende klant, specifieke content voor een vertaler of marketeer.  Zo kan er voor elk bestand in het CMS worden bepaald wie het mag bewerken en gebruiken.

Missing links
Een veel voorkomend probleem bij websites is dat een afbeelding en/of bestand niet meer te bereiken is doordat deze is verplaatst of verwijderd. Pagina’s waarin deze bestanden zijn gebruikt, worden niet correct getoond aan de bezoeker. Google zal de pagina minder waarderen en niemand die dit doorheeft. Met ons systeem zijn dit soort zaken verleden tijd. Bestanden die in gebruik zijn, kunnen niet worden verwijderd voordat ze uit gebruik zijn genomen.

Zware afbeeldingen
Helaas komen wij nog applicaties of websites tegen die grote zware afbeeldingen serveren, wat ten koste gaat van de performance. Met de file manager wordt bij het uploaden van een afbeelding de grootte gecontroleerd. Is de afbeelding te groot, dan schaalt ons systeem de afbeelding terug naar het gewenste formaat. Is de afbeelding te klein, dan krijg je een waarschuwing. Zo kun je bij elk communicatiekanaal de gewenste afbeeldingsgrootte bepalen voor een optimale en snelle weergave.

Lees hier meer over ons digital building block voor file-management

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Aanduiding*

Indien je niet akkoord gaat met ons privacy statement, verzoeken wij een bericht te richten aan het e-mailadres info@dbb.nl.