Heb je het gehoord? Marketing en psychologie....

28 mei, 2020 - Door Redactie - (295)

Marketing en psychologie gaan hand in hand. Bruikbare tips hoe je 6 psychologische principes kunt gebruiken in jouw marketingstrategie.

6 psychologische principes die je vandaag in je marketing kunt implementeren

Eenvoudige maar effectieve manieren om de verkoop te stimuleren en loyaliteit op te bouwen.

Marketing en psychologie gaan hand in hand. Om ervoor te zorgen dat marketeers klanten aanspreken, moeten ze eerst hun doelgroep begrijpen, en wat deze klanten ertoe aanzet bepaalde aankoopbeslissingen te nemen. Door gebruik te maken van consumentengedrag kunnen merken niet alleen effectief communiceren, maar kunnen ze ook hun producten en diensten beter positioneren. Ik wil ​​enkele basisprincipes bespreken die je kunt gebruiken om in je marketingstrategie te verwerken en op hun beurt kopers tot kopers te converteren.

Keuze is fijn maar veel keuze niet, een tegenstelling.

Als consumenten te veel keuzes krijgen aangeboden, is er grote kans dat ze minder tevreden ze zullen zijn. Hoewel keuzevrijheid belangrijk is, zullen mensen uiteindelijk worstelen met de besluitvorming. Als bedrijven te veel opties aan klanten aanbieden, kunnen de resultaten negatief zijn.

Als het op marketing aankomt, is dit principe vooral handig voor het ontwerpen van een winkelervaring. Als je bijvoorbeeld een webshop maakt, vermijd te veel sub-menu's of knoppen die klanten in verwarring kunnen brengen. Bovendien kun je in het algemeen een meer minimalistische ervaring overwegen - met geselecteerde foto's en productbeschrijvingen, in plaats van eindeloze pagina's met opties. De sleutel is om de goede plek te vinden, zodat de marketing informatief, maar niet overweldigend is.

Een goed voorbeeld van dit principe is een e-commerce service die elke maand een selectie van vijf producten samenstelt voor vaste klanten. Uit dit zorgvuldig geselecteerde assortiment kunnen klanten vervolgens één product selecteren om te laten bezorgen. 

Wederkerigheid

Wederkerigheid illustreert hoe mensen vastbesloten zijn om gunsten voor ons terug te geven - het idee van een goede daad die resulteert in een andere goede daad. Als iemand bijvoorbeeld vriendelijk tegen je reageert, wil je vriendelijk zijn tegen die persoon.

Merken kunnen dit principe op verschillende manieren gebruiken, maar een belangrijke strategie is om gratis content-marketing te presenteren in ruil voor merkloyaliteit. Je kunt ervoor kiezen om posts, artikelen, boeken of andere vormen van openbare inhoud op sociale media aan te bieden waar gebruikers gratis gebruik van kunnen maken. Op deze manier bouw je  goodwill op met je klantenbestand, en als gevolg hiervan zullen ze in de toekomst eerder overgaan tot een aankoop.

Reputatie

Sociaal bewijs geeft weer hoe mensen zich tot bepaalde producten aangetrokken voelen, gebaseerd op hoe gunstig anderen er al over hebben gesproken. Dit gaat samen met de veronderstelling dat kopers zich eerder zullen aanpassen aan het winkelpatroon van degenen die ze vertrouwen.

Bedrijven kunnen reputatie inzetten door te benadrukken hoe positief anderen erover praten - in de vorm van recensies, aantekeningen of connecties op sociale media. Gebruik maken van beroemdheden en influencers is een manier om de naamsbekendheid te vergroten, vooral omdat ze al grote en loyale fans hebben. Gewoon mond-tot-mondreclame hoort hier ook bij. Hoe meer je positief in beeld komt, hoe beter.

Laten we Pepsi eens bekijken. In 2013 tekende Beyoncé een deal van $ 50 miljoen met Pepsi, die samenviel met haar Super Bowl halftime-show. Tijdens de duur van de campagne liet Pepsi Beyoncé zien op blikjes met een beperkte oplage, wat haar goedkeuring aan de populaire drank betekende. Gezien haar brede bijval en haar indrukwekkende volgers op sociale media, speelde Beyoncé een grote rol bij het promoten van Pepsi via haar associatie met het merk.

Informatie-gat theorie

Geïntroduceerd door gedragseconoom, George Loewenstein, in 1994, verwijst deze theorie naar de menselijke interesse in het opvullen van hiaten tussen de informatie die we al kennen en de informatie die we willen weten. Het benadrukt de natuurlijke nieuwsgierigheid die we hebben om de punten te verbinden wanneer er details ontbreken.

Een manier waarop marketeers de Informatie-gat theorie kunnen gebruiken, is door in hun communicatie opvallende koppen te maken. Zo zijn “Het geheim om…” of “De perfecte truc om ..." voorbeelden van titels die onmiddellijk nieuwsgierig maken en lezers uitnodigen om leemten in de ontbrekende informatie op te vullen door meer te lezen. Het doel is om de krantenkoppen zo intrigerend mogelijk te maken.

Schaarste Marketing

Ooit gehoord van FOMO? Welnu, schaarste-marketing is precies waar die afkorting voor staat - de angst om te missen - maar in een koopcontext. Psychologen suggereren dat mensen een hogere waarde hechten aan producten die als 'zeldzaam' worden beschouwd, in tegenstelling tot producten die gemakkelijk toegankelijk zijn.

Merken kunnen dit idee van schaarste creëren door de waarde van hun productaanbod of deals te benadrukken. Concertzalen kunnen bijvoorbeeld de nadruk leggen op het beperkte aantal zitplaatsen voor een bepaalde artiest, waardoor fans worden aangemoedigd om snel te kopen. Evenzo kunnen bedrijven klanten beloningsprogramma's aanbieden, die toegang bieden tot exclusieve deals en beperkte aanbiedingen. Door dat te doen, benadrukken merken een gevoel van zeldzaamheid, wat klanten ertoe aanzet sneller te reageren.

Verankering

Verankering is een fenomeen dat beschrijft hoe mensen de neiging hebben om beslissingen te baseren op het eerste beschikbare stuk informatie dat ze krijgen. Zodra een anker is aangebracht, wordt alle nieuwe informatie waargenomen in vergelijking met het anker.

Deze tactiek is vooral gunstig voor marketeers die verkopen uitvoeren. De eerste stap is om de initiële prijs van een product (het anker) duidelijk weer te geven en vervolgens de verkoopprijs weer te geven. Hierdoor kunnen merken het verschil benadrukken tussen wat een klant zou kunnen uitgeven en wat hij zal zijn.

Een voorbeeld, een nautisch kussen van Ralph Lauren op een website. Volgens de verkoop was het sierkussen oorspronkelijk gemarkeerd op 

€150 (het anker). Maar wanneer shoppers de 30% kortingscode toepassen bij het afrekenen, zal de prijs van het kussen dalen tot €105. Het kussen is in de eerste plaats misschien minder waard dan dit, maar omdat het anker was ingesteld op €150, zien we dit als een koopje.

 

Psychologische principes kunnen een verschil maken bij het overwegen van consumentenbeslissingen. Met deze methodieken werk je aan het opbouwen van een sterker marketingplan en bovendien communiceren je jouw aanbod beter met jouw doelgroep. Het is natuurlijk belangrijk om te beoordelen welke strategieën het beste bij jouw individuele merk passen, aangezien elk bedrijf anders is.

Hurby

Hurby

Creative director

Online marketing advies nodig?

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Aanduiding*

Indien je niet akkoord gaat met ons privacy statement, verzoeken wij een bericht te richten aan het e-mailadres info@dbb.nl.