Wat is een portal en waarom kiezen bedrijven er steeds vaker voor.

03 jul, 2020 - Door Redactie - (145)

Wat is een portal en waarom kiezen bedrijven er steeds vaker voor? Een kleine introductie in de wereld van klanten portals, service portals, en nog veel meer soorten portals

Wat is een portal en waarom kiezen bedrijven er steeds vaker voor?

Wat is een portal?

We onderscheiden enkele portaal soorten. De eerste soort noemen we horizontale portals, ook wel open portals genoemd. Functionele 'open' portalen die informatie verzamelen uit verschillende bronnen. Google, Wikipedia zijn hiervan mooie voorbeelden.

De tweede soort portals zijn verticale 'afgeschermde' portals. Je komt ze tegen onder veel noemers. Klanten portal, (zelf-service) portals, corporate portal, verkoop portal. projectmanagement portal. lidmaatschap portal. CRM-portal. HR-portal. Intranet-portal, etc.

Waar dient een portal voor?

Grootste gemeenschappelijke eigenschap van portals is het faciliteren van een persoonlijke omgeving voor het uitvoeren van specifieke handelingen/taken.

Taken kunnen bedoeld zijn voor zowel interne gebruikers (medewerkers) als externe gebruikers (B2C, B2B). Denk bijvoorbeeld aan een klant die zijn facturen kan inzien, een cursist die zijn cursus kan doen, een bedrijf dat een service afspraak kan inplannen, een sales medewerker die een klant kan assisteren, een coach die een beoordeling kan doen, een manager die een status kan inzien.

Waarom een portal?

Een bedrijf kan een portal  24/7 beschikbaar stellen en kan alleen al op die wijze dienstverlening, service niveau en communicatie verbeteren. De persoonlijke, niet openbare omgeving van de gebruiker maakt het mogelijk om aan specifieke wensen en behoeften van die gebruiker tegemoet te komen.

Je kunt op deze wijze conversie verbeteren, het gebruiksgemak van je online services verhogen en de gebruikservaring verbeteren van klanten en medewerkers. Werk wordt effectiever gedaan, service en dienstverlening worden hierdoor beter en gebruikers tevredenheid en conversie nemen toe.

Welke voorbereiding is er nodig voor het maken een portal?

Een portal maken begint met het precies vaststellen voor welke mensen en taken het portal bedoeld is. Dit klinkt erg voor de hand liggend maar toch gaat het hier vaak mis.

Bij DBB beginnen we altijd met het in kaart brengen van de gebruikers (persona’s). Ook maken wij het inzichtelijk (flowcharts) welke datastromen en processen gaan spelen in de portal.

Dat doen we methodisch om zo een kwalitatief sterk fundament te leggen voor de bouw van het portal. Denkt hierbij aan verzamelen van data, het afnemen van interviews, het in kaart brengen van al aanwezige data, en samenkomsten waarin we gezamenlijk uitgangspunten vaststellen.

Ontwikkeling van een portal

Veel aandacht wordt besteed aan het ontwerpen van de “front-end”  Een gebruikers interface met groot gebruiksgemak en een bij het merk passende uitstraling.

De back-end moet vooral zorgen dat processen en data integer zijn en blijven. Privacy ten alle tijden gewaarborgd is en dat de processen snel en efficiënt verlopen.

Een portal in bedrijf

Eenmaal in bedrijf is het van belang inzicht te houden in de werking van het portal. Dit kan o.a. door gebruikers interactief te bevragen op hun gebruikservaring. Gebruikers geven ook door het gebruik van het portal automatisch feedback. Alle acties, klik momenten leveren gegevens op waarmee dienst verlening verbeterd of zelfs uitgebreid kan worden.

Ik wil ook een portal!

Dan nodigen we je graag uit voor een kennismakingsgesprek waarin wij met jou graag meer kennis delen en een eerste inventarisering doen voor het te maken portal. Op basis van die ervaring hopen wij voor jou een portal te mogen realiseren.

Contact met DBB opnemen

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Aanduiding*

Indien je niet akkoord gaat met ons privacy statement, verzoeken wij een bericht te richten aan het e-mailadres info@dbb.nl.