Wat is een webportaal?

28 okt, 2020 - Door Redactie - (429)

Wat is een webportaal en waarom kiezen bedrijven er steeds vaker voor? Een kleine introductie in de wereld van klantenportalen, serviceportalen en nog veel meer andere soorten webportalen.

Wat is een webportaal en waarom kiezen bedrijven er steeds vaker voor?

Wat is een webportaal?

We onderscheiden enkele webportaal soorten. De eerste soort noemen we horizontale portalen, ook wel open portalen genoemd. Functionele 'open' portalen die informatie verzamelen uit verschillende bronnen. Google, Wikipedia zijn hiervan mooie voorbeelden.

De tweede soort webportalen zijn verticale 'afgeschermde' portalen. Je komt ze tegen onder veel noemers: Klantenportaal, (zelf-service) portaal, corporate portaal, verkoop portaal. projectmanagement portaal. lidmaatschap portaal. CRM-portaal. HR-portaal. intranet-portaal, etc.

Waar dient een webportaal voor?

Grootste gemeenschappelijke eigenschap van portalen is het faciliteren van een persoonlijke omgeving voor het uitvoeren van specifieke handelingen/taken.

Taken kunnen bedoeld zijn voor zowel interne gebruikers (medewerkers) als externe gebruikers (B2C, B2B). Denk bijvoorbeeld aan een klant die zijn facturen kan inzien, een cursist die zijn cursus kan doen, een bedrijf dat een service afspraak kan inplannen, een sales medewerker die een klant kan assisteren, een coach die een beoordeling kan doen, een manager die een status kan inzien.

Waarom een webportaal?

Een bedrijf kan een webportaal  24/7 beschikbaar stellen en kan alleen al op die wijze dienstverlening, serviceniveau en communicatie verbeteren. De persoonlijke, niet openbare omgeving van de gebruiker maakt het mogelijk om aan specifieke wensen en behoeften van die gebruiker tegemoet te komen.

Je kunt op deze wijze conversie verbeteren, het gebruiksgemak van je online services verhogen en de gebruikservaring verbeteren van klanten en medewerkers. Werk wordt effectiever gedaan, service en dienstverlening worden hierdoor beter en gebruikers tevredenheid en conversie nemen toe.

Welke voorbereiding is er nodig voor het maken een webportaal?

Een webportaal maken begint met het precies vaststellen voor welke mensen en taken het webportaal bedoeld is. Dit klinkt erg voor de hand liggend maar toch gaat het hier vaak mis.

Bij DBB beginnen we altijd met het in kaart brengen van de gebruikers (persona’s). Ook maken wij het inzichtelijk (flowcharts) welke datastromen en processen gaan spelen in de webportaal.

Dat doen we methodisch om zo een kwalitatief sterk fundament te leggen voor de bouw van het webportaal. Denkt hierbij aan verzamelen van data, het afnemen van interviews, het in kaart brengen van al aanwezige data, en samenkomsten waarin we gezamenlijk uitgangspunten vaststellen.

Ontwikkeling van een webportaal

Veel aandacht wordt besteed aan het ontwerpen van de “front-end”  Een gebruikers interface met groot gebruiksgemak en een bij het merk passende uitstraling.

De back-end moet vooral zorgen dat processen en data integer zijn en blijven. Privacy ten alle tijden gewaarborgd is en dat de processen snel en efficiënt verlopen.

Een webportaal in bedrijf

Eenmaal in bedrijf is het van belang inzicht te houden in de werking van het webportaal. Dit kan o.a. door gebruikers interactief te bevragen op hun gebruikservaring. Gebruikers geven ook door het gebruik van het webportaal automatisch feedback. Alle acties, klik momenten leveren gegevens op waarmee dienst verlening verbeterd of zelfs uitgebreid kan worden.

Ik wil ook een webportaal!

Dan nodigen we je graag uit voor een kennismakingsgesprek waarin we met jou graag meer kennis delen en een eerste inventarisering doen voor het te maken van een webportaal. Op basis van die ervaring hopen wij voor jou een webportaal te mogen realiseren.

Contact met DBB opnemen

Ook geïnteresseerd in een webportaal?

Goedemiddag, ik ben Hurby

Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact op.

Hurby