De meeste ondernemers laten om de 3 tot 5 jaar een nieuwe website maken. Uw investering in een nieuwe website bepaalt dus de komende 3 tot 5 jaar hoeveel u uit uw online activiteiten haalt. Dat wil niet zeggen dat alleen uw website bepaalt of uw online activiteiten een succes worden of niet. Uw marketing en product bepalen dat ook. Maar hoe beter de website is, hoe meer u uit elke marketing-actie, bezoeker en pagina haalt.
Alleen op de prijs letten is niet verstandig. Kant en klare templates bv. zijn vaak net niet hetgeen u nodig heeft of wilt. Ze zitten boordevol technische mogelijkheden gestopt met zaken die u nooit gaat gebruiken. Maatwerk oonderscheidt zich hier al meteen. U kunt beter letten op de belangrijkste dingen, namelijk de gebruiksvriendelijkheid, de look & feel van uw website, de vindbaarheid in zoekmachines en de focus op conversie. Een dure website betekent nog niet dat de website gebruiksvriendelijk is en verkoopt. En ook een mooie website staat niet gelijk aan een goede website. Een goede website is een website die doet wat hij moet doen. Namelijk: verkopen, overtuigen en informeren. Een beginnende ondernemer of ZZP'er kan voor rond de 3.000 euro een goed werkende website op maat laten maken.
Complexe websites (meertalige websites, webwinkels, websites met meerdere domeinen, speciale functies etc zijn duurder. De prijs van een website wordt over het algemeen bepaald door het uurtarief van de designer (en de andere medewerkers die bij het het design betrokken zijn), vermenigvuldigd met de complexiteit van de door u gewenste website. Het uurtarief van de designer wordt bepaald door zijn ervaring, kennis en de overheadkosten van het webdesign-bureau. En bij webdesign geldt over het algemeen: hoe meer tijd en aandacht er is besteed, hoe meer u krijgt. Ervaring, kennis en creativiteit kosten nu eenmaal wat.
Als uw doelgroep in de vergelijkingsfase zit, bezoekt deze elke website die goed vindbaar is. Uw website en die van concurrenten. De look & feel en de gebruiksvriendelijkheid bepalen dan voor een groot deel hoe zij over uw organisatie denken. Je hebt een streepje voor met een weldoordachte, snelle goed werkende website. Een bezoeker moet te allen tijde weten wat u doet, wat u te bieden heeft en wat deze moet doen om te krijgen wat hij wil. Het draait immers om de bezoeker. Tegenwoordig zijn circa 50% van uw bezoekers mobiel aan het zoeken.. Snelheid en compatibiliteit zijn essentieel.
Een website moet u zelf kunnen administreren/managen door middel vaneen CMS. Betere CMS-systemen onderscheiden zich door krachtige beveiliging, snelheid en de mogelijkheid de management-omgeving precies aan de wensen van de gebruiker(s) aan te passen. Daarnaast is er de mogelijkheid om naar verschillende media te kunnen communiceren/publiceren. Denk hierbij aan koppelingen met andere websites, backoffice software, sociale media, intranet, Api's, Apps , etc. Vaak is er is de mogelijkheid om meerdere websites te beheren/managen.
Hosting is heel simpel gezegd een stuk schijfruimte welk u huurt, waarop de website komt te staan. Het is de grond waar het huis (uw website) op gebouwd gaat worden. Een domeinnaam is dan het adres. Iedere website heeft een hostingpakket nodig en een domeinnaam. Het belangrijkste bij hosting zijn up-time (het percentage dat de website bereikbaar is), service (als u vragen heeft) en snelheid. Een snelle website rankt beter in Google en is een stuk gebruiksvriendelijker, waardoor o.a. minder mensen de website verlaten.
Service is misschien wel het belangrijkste dat u koopt als u een website te laat maken. U wilt snel een adequate reactie als u ergens niet uitkomt en vooraf heldere voorlichting waar het gaat om kosten. U gaat meestal een langdurige relatie aan met de makers van de website en dan is het belangrijk dat ze betrokken zijn en blijven.
Benieuwd naar een kostenraming voor het maken van een website op uw maat?